STATUT
PUŁTUSKIEGO TOWARZYSTWA SPOŁECZNO-KULTURALNEGO
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Pułtuskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, w dalszych postanowieniach statutu zwane Towarzystwem.
Siedzibą Towarzystwa jest Pułtusk. Terenem działania jest Rzeczpospolita Polska, w szczególności miasto Pułtusk i Północne Mazowsze.
- Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
- Towarzystwo jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001, Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
- Towarzystwo może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
- Działalność Towarzystwa jest oparta przede wszystkim na pracy społecznej Członków. Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników, w tym swoich Członków.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
- Celem Towarzystwa jest krzewienie i popularyzacja kultury, wiedzy historycznej, promocja postaw patriotycznych.
- Stowarzyszenie swe cele realizuje poprzez:
a) aktywizację życia kulturalnego,
b) organizowanie konferencji, sesji, odczytów, spotkań z ludźmi nauki i kultury oraz innych imprez kulturalnych i patriotycznych,
c) upamiętnianie wydarzeń historycznych i osób, zwłaszcza związanych z historią Pułtuska i Północnego Mazowsza,
d) prowadzenie działalności wydawniczej,
e) organizowanie badań naukowych,
f) współpracę w zakresie działalności społeczno-kulturalnej i naukowej z organizacjami i placówkami kulturalnymi, oświatowymi, naukowymi oraz z jednostkami samorządu terytorialnego,
g) organizowanie dla Członków wycieczek i wyjazdów,
h) ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.
- Towarzystwo posiada członków:
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.
- Członkiem Zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna, która złoży deklarację członkowską na piśmie.
- Członkiem zwyczajnym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu.
- Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Towarzystwa.
- Członkowie honorowi są przyjmowani przez Walne Zgromadzenie na wniosek 10 członków Towarzystwa.
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
a) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa,
b) korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Towarzystwa,
c) udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
d) zgłaszania wniosków co do działalności Towarzystwa.
- Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
a) brania udziału w działalności Towarzystwa i realizacji jego celów,
b) przestrzegania statutu i uchwał władz Towarzystwa,
c) regularnego opłacania składek.
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
- Utrata członkostwa następuje na skutek:
a) pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
b) wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu łamania statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Towarzystwa,
- z powodu notorycznego nie brania udziału w pracach Towarzystwa,
- z powodu nie płacenia składek za okres dwóch lat,
- na pisemny wniosek trzech członków Towarzystwa
c) utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
d) śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
- Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków stowarzyszenia lub pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków. Uchwała walnego zgromadzenia członków jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
- Władzami Towarzystwa są:
a) Walne Zgromadzenie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz.
Kadencja wszystkich władz wybieralnych Towarzystwa trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów
- Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa. W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zgromadzenie Członków zwyczajne jest zwoływane raz na rok przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
- Walne Zgromadzenie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Towarzystwa zapadają bezwzględną większością głosów w obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków. Głosowanie jest jawne. W drugim terminie uchwały są podejmowane bez względu na liczbę obecnych. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:
a) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
b) uchwalanie zmian statutu,
c) wybór i odwoływanie wszystkich władz Towarzystwa,
d) udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
e) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
f) uchwalanie budżetu,
g) uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Towarzystwa,
h) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
i) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
j) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa lub jego władze,
k) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
l) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
m) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.
- Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Zarząd składa się z 7 osób, w tym prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika. Prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika wybiera Zarząd spośród swoich członków.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes, a razie jego nieobecności wiceprezes.
- Do kompetencji Zarządu należą:
a) realizacja celów Towarzystwa,
b) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
c) sporządzanie planów pracy,
d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa,
e) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Towarzystwa,
f) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
g) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
h) przyjmowanie i skreślanie członków.
- Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób. Przewodniczącego wybiera spośród swoich członków Komisja Rewizyjna.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrolowanie działalności Zarządu,
b) składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków,
c) prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu,
d) składanie wniosków o absolutorium dla władz Towarzystwa,
e) składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.
- W razie gdy skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej Towarzystwa ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
ROZDZIAŁ V
GRUPA REKONSTRUKCJI HISTORYCZNEJ ORAZ SEKCJE TOWARZYSTWA
- W ramach Towarzystwa działa Grupa Rekonstrukcji Historycznej.
- Grupa Rekonstrukcji Historycznej podlega Zarządowi i działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Zarząd.
- Członkowie Grupy Rekonstrukcji Historycznej nie muszą być jednocześnie członkami Towarzystwa.
- W miarę potrzeby Zarząd może powoływać sekcje.
- Sekcje podlegają Zarządowi i działają na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Zarząd.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FUNDUSZE
- Majątek Towarzystwa powstaje:
a) ze składek członkowskich,
b) darowizn, spadków, zapisów,
c) dotacji i ofiarności publicznej.
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na kontach Towarzystwa.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa podejmuje Zarząd.
- Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w szczególności w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie. W sprawach majątkowych wymagane są podpisy Prezesa lub Wiceprezesa oraz skarbnika.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, a w wypadku zwołania w drugim terminie niezależnie od liczby obecnych.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Towarzystwa.
- W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.